Miran porod: Prvi dio – disanje

21.12.2018 / Mamatataja

Kako se pripremiti i ostvariti miran porod i okrenuti se sebi i svojoj bebi, čak i onda kad porod ne ide onako kako smo to zamišljali, ispričat će i podučiti iskusna primalja Slobodka Arsova, u tri nastavka

Porod koji će ići dobro i mirno, nekim svojim prirodnim putem, bez dugotrajnog mučenja i boli – pored rođenja zdrave bebe, najveća je želja svake trudnice. Porod je to koji će ženu osnažiti i ostati joj u dobrom sjećanju, neće joj ostaviti negativne osjećaje i u budućnosti je sputavati.

Kako se pripremiti i ostvariti miran porod, okrenuti se sebi i svojoj bebi? Kako učiniti da porodom ojačamo svoje samopouzdanje i nakon svega još snažnije krenemo u život? Kako da prolazimo kroz porod, vjerujući da mi to možemo – koliko god porod na koncu vremenski trajao i u kojem god smjeru krenuo (obično drugačijem od onoga što smo zamišljali)? Pitanja su to na koje vam želimo dati odgovore.

Učinit ćemo to riječima iskusne primalje Slobodke Arsove, koja na radionicama mirnog poroda pulske udruge Primalja i obitelj, iz prve ruke trudnicama približava i dočarava ono što ih očekuje i što mogu očekivati na porodu, upravo kako bi ih pripremila za ispunjujuće i mirno iskustvo poroda.

Želja joj je, veli primalja Slobodka, inače prvostupnica primaljstva, zaposlena u rodilištu pulske Opće bolnice, ukloniti trudnicama strah od poroda i rađaonice, strah od trudova i cijelog procesa rađanja. Želja joj je trudnicama ojačati vjeru u sebe i svoje tijelo. Podučiti ih važnosti disanja na porodu, osvijestiti snagu njihova stava, snagu emocija i kontrole u ne-kontroli čina kakav je porod. Žene moraju biti svjesne da na porodu imaju pravo na – nježnost, podršku, smirenost, ljubav, radost… No, isto tako, važno je shvatiti da je za to potrebna fizička, mentalna i duhovna priprema.

– Porod je zapravo jedna velika emocija koju nosimo dalje kroz život, i zato je treba osvijestiti i pripremiti se za nju. Ja vam upravo želim prenijetu tu emociju. No, vrlo često, zbog blokirajućeg straha od poroda žene ne znaju što mogu očekivati, ne vjeruju u sebe i u svoje tijelo, pa onda ni emocije s poroda nisu onakve kakve bi mogle i trebale biti, pojašnjava primalja.

S obzirom da vam želimo što vjernije dočarati i prenijeti riječi i emocije kojima primalja Slobodka potiče žene na ispunjujući doživljaj poroda, ovaj tekst/radionicu o mirnom porodu donosimo u tri dijela.

Krećemo s uvodnim napomena te načinom disanja. U drugom dijelu govori se o tome što i kako činiti da kroz trudove lakše prolazite, a u trećem odakle crpiti snagu.

Želimo vam opušteno čitanje i na koncu ispunjujući i mirni porod. 🙂

Iskustvo poroda

Žene danas u svom životu imaju jedan ili dva poroda, i zato je važno poticati ih da budu svjesne svog poroda i svjesne sebe. Važno ih je osvijestiti da su snažne i da je njihovo tijelo stvoreno za porod.

Za porod vam ne treba ništa osim vas samih i vašeg djeteta. Ne brinite se gdje se nalazite, da li u predrađaonici ili u rađaonici. Važno je samo da postignete takav stupanj svijesti da se možete okrenuti sebi, da možete postići da vas ništa ne ometa, da možete pratiti kretanje bebe, pratiti svoje tijelo i trud. Žene koje su na visokom stupnju takve svijesti bebu dočekaju svojim rukama, čak im ne treba ni primalja…

Morate biti svijesni da je porod proces koji kreće polako, iako je u stvari jedna velika emocija…

Ne želim puno govoriti o tehnikama. Tehnike podrazumijevaju nešto što se mora pamtiti. Tehnike znače ponašanje prema pravilima, a to je sve što se na porodu ne treba raditi, ako se želi mirni porod.

Disanje

Za mirni porod najvažnije je disanje. Disanjem opuštate mišiće, fokusirate se na sebe, svoju unutrašnjost, a ne na ono što se događa oko vas. Na to i tako ne možete utjecati.

Kako ćete to najbolje napraviti?

Zatvorite oči. Udahnite duboko na nos, zadržite malo dah i polako ispuhujete zrak na usta.

Ako vam je lakše udisati i izdisati na nos, isto je u redu. Važno je zadržati fokus na disanju i kontroli mišića.

Vrlo važan mišić u porodu je mišić guze, čmarni mišić, tj. analni sfinkter. To je kružni mišić, sličan mišićima u vagini. Ako uspijete opustiti taj mišić, uspjet ćete opustiti i mišiće u vagini i donjoj zdjelici. Na taj način beba će lakše kliziti prema van.

Ovakvo disanje poželjno je prakticirati i učiti tijekom trudnoće pa ono na porodu dođe kao nekakva automatska radnja. Već poznaješ sebe i jednostavno počneš tako disati. Lagano i opušteno.

Možda će vam ovakvu tehniku pokazati i primalje u rađaonici, a možda i neku drugu. Možete pokušati i na drugi način. No važno je da na koncu dišete onako kako vama najviše odgovara. Slobodno to recite, nitko vam ništa neće osporiti. Postali smo malo fleksibilniji u rađaonici, pokušavamo se prilagoditi vama, više nego da se vi prilagođavate nama.

Porod vodi – beba

Često porod i situacija na porodu ne ide onako kako ste zamislili, pa čak ni ono što se događa oko vas. No ako pokušate s ovim načinom mirnog rađanja, ništa vas neće omesti.

Ako vam predlože epiduralnu, u redu je, ako vam predlože carski rez, isto je u redu. Sve su to dobre situacije za vas. Nemojte se držati nečega grčevito, pokušajte se prepustiti sebi i svom unutrašnjem svijetu – usmjerite se na svoje osjećaje, na to kako osjećate bebu, kako osjećate trudove i na – disanje.

Morate shvatiti da porod nije nikakva tehnika, nego emocija. Porod vodi vaša beba, ne vodite ga vi. Ne vodi ga ni primalja ni ginekolog, nego onako kako se vaše dijete ponaša, kako izlazi van, a izlazi uz pomoć trudova i uz pomoć vašeg opuštanja i disanja.

Trudovi

Što se događa kad dobijete trud? Cijeli organizam se stisne od boli. Bol može doći iznenada, tako da vam izbije zrak iz pluća, ali može dolazili lagano kroz trudove, na način da svaki idući trud bude malo jači. Kod jake pa i iznenadne boli obično napnemo mišiće i zaustavimo dah, što naravno nije dobro. Tada bi se trebalo povratiti i sabrati se te sjetiti laganog i dubokog disanja – gdje god da se nalazite i u bilo kojoj poziciji.

Kad je riječ o najboljim položajima prilikom trudova, možete biti na koljenima, čučati, nagnuti se prema naprijed i sa zadnjicom prema nazad.

Izbjegavajte ležanje na leđima. Ležanje na leđima u dužem razdoblju je najgora moguća varijanta za bebu i za vas.

Pokušajte se namjestiti tako da vam bude što ugodnije i prodisavajte – duboko udahnute i na dugo izdahnite. Što duže budite izdisali, bit će vam lakše. Ako idete na kraće udisaje, uzet ćete previše zraka. I nećete se uspjeti opustiti. Kratki udisaji i izdisaji od vas traže da se napnete, dok vas duboki navode na opuštanje.

Iz mog iskustva, prateći žene uz koje sam bila na porodu, najbolje su prolazile one koje se su disale dugim udisajima i izdisajima. Dišući na taj način bile su opuštenije, boljelo ih je manje jer nisu bile u grču, a cerviks, ušće maternice, se najlakše i najbrže otvarao, rekla je primalja Slobodka Arsova.

 

Slobodka Arsova, prvostupnica primaljstva