Dječji radovi nastali iz svjetlosti duginih boja 

16.04.2015 / Mamatataja

Radovi izloženi u pulskoj Gradskoj knjižnici nastali su bilježenjem svjetlosti i sjena i dio su istraživačkog projekta Gee Vlaketić, magistrice likovne umjetnosti koja priprema doktorsku disertaciju na temu razvoja kreativnosti kod djece. Sudjelovalo je deset skupina dječjih vrtića Olga Ban iz Pazina, Radost iz Poreča te Dado iz Štinjana

Izložba radova vrtićke djece pod nazivom Svjetlosti duginih boja postavljena je u pulskoj Gradskoj knjižnici i može se razgledati do petka, 17. travnja. U stvaranju izložbe sudjelovalo je deset skupina dječjih vrtića Olga Ban iz Pazina, Radost iz Poreča te Dado iz Štinjana. Upravo su djeca iz vrtića Dado te djeca iz vrtića Radost sudjelovali u kreiranju programa otvaranja ove izložbe, počastivši okupljene pjesmicama, recitacijama te kazalištem sjena.

DSC_49011

Radovi, među kojima su crteži, fotografije i instalacije, nastali bilježenjem svjetlosti i sjena, popraćeni izjavama i dojmovima djece, dio su istraživačkog projekta Gee Vlaketić, magistrice likovne umjetnosti koja priprema doktorsku disertaciju na temu razvoja likovne kreativnosti kod djece. Ova Pazinjanka koja je likovnu kulturu magistrirala u Ljubljani, sada se u Kopru sprema doktorirati likovnu pedagogiju na projektu nastalom po uzoru na pedagoška iskustava gradskih vrtića talijanske regije Reggio Emilia, gdje se s djecom radi na istraživanju svjetlosti već godinama. Polazište je u Reggio pedagogiji kojom se nastoji utjecati na cjelokupni razvoj djeteta, tj. poticati aktivno učenje, kreativnost i samostalnost. Dijete promatra, propituje i istražuje i tako širi svoja znanja. Nastoji se da djeca svijet oko sebe vide i dožive iz drugačije perspektive.

DSC_4925

Prema riječima Gee Vlaketić, istarsko istraživanje započelo je prošle godine pilot projektom u odgojnim skupinama Iskrice i Zujalice pazinskog dječjeg vrtića, gdje se svjetlost istraživala prateći dječje ideje i zamisli. Bilo je to istraživanje vođeno djecom. Trebalo je tek stare lampe, ogledala, grafoskope upotrijebiti na jedan novi, kreativan način.

DSC_4920

– Djeca su tako u jednoj situaciji otkrivala da sjena može biti i plava. To ih je potom vodilo do razmišljanja i saznanja kako će dobiti plavu boju pa su onda miješali različite boje, sivu, crvenu. Put voditelja je bilo dječje otkriće. Otkrivala se, na primjer, refleksija svjetla s ogledalima, uočavala se prozirnost nekih materijala, istraživalo se koji materijali propuštaju svjetlost, a koji ne, kakvi materijali propuštaju boju, suptilno, nježno. Potpuno suprotno od današnjih igračaka koje su isključivo plave, crvene, zelene. Želja je bila djecu senzibilizirati za fine osjećaje. Svi radovi nastali su nakon promatranja svjetlosti u različitim oblicima, i uglavnom su apstraktni, pojašnjavala je Gea Vlaketić, koja na Katedri za talijanski jezik Odjela za odgojne i obrazovne znanosti pulskog sveučilišta budućim odgojiteljima i učiteljima predaje likovnu kulturu, metodiku likovne kulture i lutkarstvo.

DSC_4957

Zadatak Gee Vlaketić je pokušati istražiti koliko jedno takvo istraživanje svjetlosti s djecom može utjecati na razvoj njihove kreativnosti. Kreativnost kod djece gledana je tj. testirana standardnim testnim crtežom prije uključivanja u projekt, a test će uskoro biti ponovljen, nakon što je projekt s djecom završio. Testirane su i četiri kontrolne skupine koje nisu bile uključene u projekt. Rezultati će biti analizirani tijekom ljeta.

Cijelo istraživanje, pojasnila je, izvođeno je u dvije varijante. Naime, na osnovu pilot projekta u pazinskim skupinama, ove je godine osmišljen program istraživanja svjetlosti po kojem je radilo pet vrtićkih skupina. Drugih pet skupina svjetlost je istraživalo slobodno i bez programa. Jedino usmjeravanje u radu bila su već spomenuta pomagala – ogledala, lampe, grafoskopi. U projekt su bila uključena i djeca pulskog vrtića Maslačak čije je stvaranje bilo nešto drugačije.

DSC_4952

– Imali smo neke smjernice, ali radili smo i istraživali zajedno s djecom, rekla je nam je Jadranka Kastrati, odgojiteljica u porečkom vrtiću Radost. “Posebno smo obraćali pažnju na sjene. Ako u mraku upalimo svijeću vidjet ćemo prekrasne sjene. Trebali smo uočavati sjene u različitim situacijama i onda to slikati i crtati različitim materijalima. Sve je to djeci bilo vrlo zanimljivo. Istraživali smo i promatrali kako CD na svijetlu može napraviti prekrasnu dugu, igrali smo se s ogledalcima, zapisivali smo izjave djece, napravili smo na kraju i kazalište sjena,” rekla je ova odgojiteljica, dok je ravnateljica vrtića Radost Divna Radola napomenula da izložba svjedoči o velikom uloženom trudu i radu djece.

DSC_4943

Svoju kreativnost djeca nisu iskazivala samo u likovnom izričaju, bilo je tu i matematike i drugih prirodnih grana. Trebalo je izmjeriti i zabilježiti sjenu, uočiti i spoznati da se sjena miče ovisno o suncu, i to na osnovu vlastitog iskustva, a ne putem informacijama koje bi dobili od odgojiteljica. Djeca su bilježila ono što vide pa je tako zanimljivo vidjeti kako kristal s kristalnog lustera vide i crtaju djeca različite dobi.

U radovima i procesima osjeća se suživot, osluškivanje i prožimanje odgojitelja i djeteta, a rezultat je obostrano bogatstvo te nove spoznaje o sebi i svakodnevnim pojavama, zaključila je Gea Vlaketić.DSC_4941

 

 

DSC_4911

 

DSC_4894

 

Fotografije Vera Kapeloto