Promjena za prvašiće: Pisana slova učit će u drugom razredu!

25.11.2018 / Piše Vesna Kapeloto

Učenjem pisanih slova na početku drugog razreda, umjesto u drugom polugodištu prvog razreda, željelo se ostaviti dovoljno vremena za poučavanje i razvijanje – čitanja, govorenja i aktivnog slušanja, ističu u Ministarstvu znanosti i obrazovanja

Djeca u prvom razredu osnovne škole više neće učiti pisana slova, kao što su to učili njihovi roditelji i generacije prije njih, već će ih učiti u drugom razredu. To je svakako jedna od zvučnijih pa i značajnijih promjena koju u prvom razredu osnovne škole donosi Škola za život, a njome su ove godine obuhvaćeni samo prvašići čije škole sudjeluju u ovom eksperimentalnom programu. Od iduće godine, kada bi trebala startati cjelovita kurikularna reforma, učenje pisanih slova u drugom razredu odnosit će se na svu djecu.

Za i protiv

Kao kod svake promjene, i ova je već u svojoj najavi kod dijela javnosti naišla na neodobravanje. Neki su tako primijetili da se u vrijeme kad se generalno primjećuje tendencija slabljenja sposobnosti fine motorike kod djece, za godinu dana odgađa aktivnost kojom se fina motorika, odnosno grafomotorika itekako pospješuje. Drugi smatraju da je riječ o nepotrebnom kvazi olakšavanju djeci, kad je riječ o aktivnosti koju su manje-više uspješno savladavale sve dosadašnje generacije. Volimo reći da su današnja djeca sve pametnija, a ukidamo im sve više sadržaja kako ih ne bismo previše opteretili, reći će treći.

Nasuprot ovakvih razmišljanja postoje oni koji ovu promjenu podržavaju i vide je kao mogućnost napretka i poboljšanja metoda poučavanja te dobrobiti za dječji napredak i savladavanje jezičnih sadržaja.

Učiteljica razredne nastave s dugogodišnjim stažom i velikim stvaralačkim iskustvom rekla nam je da učenje pisanih slova u drugom razredu, umjesto u prvom, pozitivna promjena – uz uvjet da učitelji imaju ideja kako zanimljivo popuniti preostalo vrijeme različitim govornim, čitalačkim i igrajućim svrhovitim aktivnostima.

Produljeno razdoblje početnog čitanja i pisanja

Na osnovu kakvih spoznaja je došlo do odgode učenja pisanih slova za godinu dana te što se time želi postići, upitali smo u Ministarstvu znanosti i obrazovanja.

Odlukom da se pisana slova uče na početku drugog razreda, umjesto u drugom polugodištu prvog razreda, željelo se ostaviti dovoljno vremena za poučavanje i razvijanje – čitanja, govorenja i posebno aktivnog slušanja, istaknuli su u Ministarstvu. Time je razdoblje početnog učenja čitanja i pisanja produljeno i na drugi razred.

Nije 30, već 120 slova!

U Ministarstvu ističu da se dosad tijekom prvog razreda veći naglasak u nastavi hrvatskog jezika stavljao na poučavanje pisanja slova, prvo tiskanih, a kasnije i pisanih. Zbog velikog broja slova koje treba posebnim metodičkim postupcima naučiti (30 malih tiskanih, 30 velikih tiskanih, 30 velikih pisanih, 30 malih pisanih) primijećen je nedostatak većeg broja sati za poučavanje i uvježbavanje ostale tri jezične djelatnosti, a to su – čitanje, govorenje i pisanje.

Više vremena za čitanje, slušanje i govorenje

Upravo su znanstvenici koji se bave problematikom ranog učenja hrvatskog jezika i metodikom ranog učenja hrvatskog jezika na brojnim znanstvenim skupovima ukazivali na problem nedostatnog broja sati za čitanje, slušanje i govorenje tijekom prvog razreda osnovne škole.

– Učenjem pisanih slova na početku drugog razreda želi se unaprijediti poučavanje i uvježbavanje tehnike čitanja i razvoj čitalačkih navika, ostaviti dovoljno vremena za različite oblike svakodnevnog čitanja tekstova poput – čitanja na glas, čitanja u sebi, čitanja u skupinama, čitanja u paru – kao i za različite oblike jezičnih igara i aktivnosti slušanja i govorenja, vele u Ministarstvu znanosti i obrazovanja.

Stres i veliko opterećenje

Razgovarajući s roditeljima čija djeca upravo pohađaju drugi razred osnovne škole pa imaju friško iskustvo kako to izgleda kad prvašići tijekom jedne školske godine uče pisati 60 različitih slovnih znakova (ukupno malih i velikih slova), nailazimo na različite odgovore. Jedni vele da za njihovu djecu to nije bio problem, dok drugi ističu prebrzi tempo, posebno kad se u jednom danu obrađuju dva ili tri slova (s, š ili c, č, ć).

Tu su onda i učestali diktati i provjere pisanja i povezivanja slova u riječi i rečenice, što pojedinoj djeci – radi se o malenima od šest i sedam godina – stvara stres i veliko opterećenje. Diktati se ocjenjuju, i to vrlo često poprilično strogo, što dodatno stvara pritisak, koji pojedina djeca izražavaju stvaranjem otpora prema školi, nezadovoljstvom, češćim poboljevanjem.

Drugi razred lakši od prvog

Na razvijanju i uvježbavanju čitanja, govorenja i aktivnosti aktivnog slušanja, kako to navode u Ministarstvu, u tako zgusnutom programu zahtjevno je kvalitetno raditi. To ustalom pokazuju i izrazito loši rezultati koje hrvatski učenici pokazuju na međunarodnim testovima razumijevanja čitanja.

Ako k tome u razredu postoji još jedno ili dva djeteta koji imaju problem s ponašanjem, a to je u posljednje vrijeme najčešći slučaj, ili nekoliko djece kojima više treba za savladavanje sadržaja, nastaje prava utrka s vremenom da bi se sva slova uopće uspjela obraditi.

Upravo je to razlog što je jedna mama primijetila da joj se drugi razred osnovne škole čini puno ležerniji nego prvi, dok je druga mama upitala što je s posvećivanjem pažnje razvoju kreativnosti, humanosti, prihvaćanju drugih i drugačijih te socijalizaciji kao zdravih temelja.

Produljenjem razdoblja početnog učenja čitanja i pisanja s prvog i na drugi razred osnovne škole, ostat će svakako više vremena za učenje i senzibiliziranje i s ovom temeljnim vrijednostima.