Prehrana dojilja: Nema dozvoljenog i nedozvoljenog, ali izbaciti slano i začinjeno

08.01.2015 / Razgovarala Vesna Kapeloto

Dojilje bi energetski unos trebale povećati za otprilike 500 kcal dnevno. To podrazumijeva obilje zelenog lisnatog povrća, ribe, piletine, prije svega, rekla je u razgovoru za Mamatataja Paricija Barbieri, voditeljica riječkog Savjetovališta za prehranu dojenčadi

Prehrana dojilja od velike je važnosti za dijete, ali i samu majku. Što u vrijeme dojenja, posebno na samim počecima, dojilja smije jesti, a što ne, ima li njezina prehrana zaista toliko utjecaja na stanje djeteta, koliko uopće hrane unositi, smije li se, na primjer, piti kava i uživati u čokoladi, neka su od pitanja koja muče dojilje, a mi smo ih postavili Patriciji Barbieri, voditeljici riječkog Savjetovališta za prehranu dojenčadi.

– Majkama dojiljama preporuča se umjereno povećati dnevni unos hrane. Preporuke govore da bi dojilje dnevno trebale konzumirati do 2.700 kilokalorija. Što to u prijevodu znači?

– Dnevna prehrana majke koja ne doji trebala bi sadržavati 1.800, 1.900 kilokalorija. Dojilje bi energetski unos trebale povećati za otprilike 500 kcal dnevno. To podrazumijeva obilje zelenog lisnatog povrća, ribe, piletine, prije svega, jer dojilje moraju unositi dovoljno vitamina B skupine, posebno vitamina B12. Vrlo je važno da paze i na unos kalcija iz mliječnih proizvoda, ali i iz već spomenutog lisnatog povrća te sitne ribe. Da dijete ne bi razvilo rahitis važan je vitamin D, koji obično nije deficitaran ukoliko se dojilja umjereno izlaže suncu.

– Kako bi trebala izgledati prehrana dojilje? Koje namirnice se preporučuju, a što valja izbjegavati?

– U principu valjalo bi izbjegavati namirnice koje uzrokuju nadimanje, posebno u početnom razdoblju laktacije. Tu se prije svega misli na kupus, kelj, prokulice, brokulu, karfiol, grah, leću. Preporuka je ne jesti ni sirovu hranu, poput tartara, carpaccia, pljesnivih sireva kako bi se smanjila opasnost od trovanja.

Ipak, važno je napomenuti da nema dozvoljene i nedozvoljene hrane. Majka dojilja može se hraniti kao u vrijeme trudnoće, ali sada tako da prati bebicu nakon svakog podoja. Naime, neka bebica može reagirati na konzumaciju određene namirnice i može imati poteškoće, dok drugoj ista količina namirnice ne mora predstavljati problem. Za spomenute namirnice se pokazalo da određenim bebama smetaju i izazivaju grčiće. Ukoliko dijete nakon tri do četiri sata nakon podoja ima grčiće, nervoznije je i nezadovoljno, savjetuje se da dojilja vodi dnevnik o tome što je određenog dana, tj. dan ranije konzumirala. Namirnice za koje se sumnja da su problematične valjalo bi staviti sa strane i ne konzumirati ih barem tjedan dana, postepeno ih uvoditi te pratiti pojavljuju li se slične poteškoće kod bebice.

– Kakve su preporuke u vezi s crnom kavom?

– Dozvoljena je umjerena konzumacija kave i napitaka bogatih kofeinom. Do dvije šalice kave dnevno. Ne treba pretjerivati jer se kofein u određenom postotku izlučuje u majčino mlijeko. Alkohol treba izbjegavati.

– Treba li izbjegavati slatko poput kolača i čokolade, te slano i začinjeno?

– Slatko treba izbjegavati umjereno, a prekomjerno slano te općenito začinjeno izbaciti.

Preporuka je ne na vlastitu ruku, bez savjetovanja s liječnikom, uzimati vitaminske pripravke, iako su trudnice i dojilje zapravo bombardirane reklamnim porukama.

– Da, vitaminske preparate valja uzimati samo ako postoji preporuka ginekologa, tj. pedijatra. Ukoliko majka ima normalnu, zdravu i uravnoteženu prehranu dodatni vitamini nisu potrebni.

– Unos tekućine vrlo je važan za stvaranje mlijeka. Što i koliko piti?

Da, to je točno. Preporuča se da majke dojilje dnevno unose do četiri litre tekućine. Misli se na cjelokupan unos tekućine zajedno s juhicama koje su nužne u prehrani dojilja. Najbolje je piti vodu, svježe sokove, kao i kompote koji se posebno preporučuju radi regulacije stolice kod dojilja.

– Koliko stres i umor mogu utjecati na gubitak mlijeka?

– Cjelovito okruženje mora biti pozitivno. Ostali članovi obitelji moraju biti potpora u dojenju i omogućiti majci barem prvih dana više odmora i pozitivnu atmosferu. To je vrlo važno za oporavak majke i normalan razvoj djeteta. Ne treba zaboraviti da zaista vrijedi izreka da sretna i opuštena mama čini sretno i zadovoljno dijete.