Bojanke je bolje izbjegavati!

13.07.2017 / Piše V. Kapeloto

Bojanka djeci stvara lažni dojam postignuća. Stvara im osjećaj da su nešto sami napravili, a zapravo nisu. Zato djecu treba pustiti da šaraju jer oni iz tih šara otkrivaju cijelu priču, rekla je prof. Sanja Simeunović Bajec

Kroz bojanke se dijete uči bojati unutar linija, uči se preciznosti i poštivanju linijskih ograničenja. To je važno jer u školi prilikom pisanja slova neće smjeti prelaziti linije. Ipak, postoji i druga strana bojanki na koje upozorava prof. likovne kulture Sanja Simeunović Bajec.

Ona smatra da bojanke ograničavaju i da ih treba izbjegavati. Naglasila je da djeci treba omogućiti da razvijaju likovni jezik, isto kao što razvijaju govorni jezik.

– Bojanka djeci stvara lažni dojam postignuća. Stvara im osjećaj da su nešto sami napravili, a zapravo nisu. Zato djecu treba pustiti da šaraju jer oni iz tih šara otkrivaju cijelu priču. Kad pitate dijete što je nacrtalo ono počne pričati To ti je dinosaur, to je robot… Ono šaranjem gradi svoj svijet, svoje likove i priče. Na taj način najbolje razvija maštu i kreativnost, rekla je Simeunović Bajec, profesorica u pulskoj Školi primijenjenih umjetnosti i dizajna te voditeljica likovno-kreativne radionice Artić za djecu predškolske i školske dobi.

– Sloboda je ta koja nam razvija maštu i kreativnost. Ako dijete ograničimo na plohe koje tek treba obojati, tu slobodu ograničavamo, pojasnila je.

Sputavajuća očekivanja roditelja

Napominje da su roditelji ti koji su nestrpljivi. Oni očekuju i žele vidjeti realističnu figuru već u najranijoj dobi.

– Djeci moramo dozvoliti da sagrade svoj likovni izraz i zato je prva faza šaranja jako bitna za njihov razvoj. Osim izražavanja emotivnih stanja, dijete na taj način razvija grafomotoriku i finu motoriku koja će mu kasnije olakšati pisanje, rekla je.

– Ne očekujte od djece da će odmah crtati. Neka djeca već u petoj godini crtaju realistične figure, dok drugi krenu kasnije, jednostavno buknu i odjedanput se oslobode. Zato ne treba raditi pritisak i sugerirati djeci kako da crtaju. Znam djecu kod koje su se zbog toga desile i blokade u crtanju, upozorila je.

DSC_5500prof. Sanja Simeunović Bajec

Neka djeca šaraju – i po zidu!

– Djeci predškolske dobi valja dati što veći papir, veliki hamer, na primjer, i pustiti ih da crtaju kako i što žele. Oni će crtati po svakom dijelu tog papira. S obzirom da sva djeca imaju želju šarati po zidu, roditelj djetetu za crtanje može prepustiti jedan komad zida i staviti na njega hamer papir, rekla je Sanja Simeunović Bajec.

Vrlo je dobro igrati se bojama i bojati prstićima! Vodene boje idealne su za predškolsku dob. Tu su naravno i drvene bojice, flomasteri, pastele … No, ne treba se koncentrirati samo na crtanje, već na kombinaciju različitih tehnika, savjetuje ova pulska likovna pedagoginja.

Preporučuje koristiti stare kutije, kartone, preostali ukrasni papir, predmete iz prirode… i od toga nešto osmisliti. Predložiti, na primjer, nešto većem dijetetu da samo napravi bilježnicu s koricama, možda kao kakav dnevnik u kojem će izraditi svoje drage crteže.

maksim 1

Razvijati vlastiti izraz, a ne kopirati i precrtavati

– Danas se, nažalost, sve kupuje i djeca malo toga cijene. Treba ih poticati da izrade nešto svoje, da to bude njihova originalna ideja, da ne kopiraju, da ne precrtavaju, već da izgrade svoj izraz, rekla je.

Pritom se kod izbora motiva u ranijoj dobi uvijek dobro osvrnuti na neki događaj koji će dijete kroz crtež prepričati, savjetovala je Sanja Simeunović Bajec.

maksim 2