Sport u vrtićkoj dobi: Ne usmjeravajte svog predškolarca u samo jedan sport!

11.05.2015 / Vesna Kapeloto

Gimnastika, atletika, plivanje te neki od borilačkih sportova omogućuju usvajanje prirodnih oblika kretanja, nužnih za pravilan fizički razvoj svakog djeteta. Bilo bi dobro da dijete u vrtićkoj dobi iskusi osnovne elemente svih ovih sportova, rekao je kineziolog Marko Čakan

Za djecu predškolske dobi izuzetno je važno da se bave sportom, ali nikako samo jednim sportom. Ističe to Marko Čakan, pulski kineziolog i kineziterapeut te voditelj sportske igraonice Prvi sport u kojoj djeca kroz igru razvijaju osnovne sportske vještine.

On ističe da djeca do šeste godine trebaju biti što aktivnija, što znači da trebaju proći puno različitih sportskih aktivnosti koje uključuju što više osnovnih motoričkih programa poput puzanja, provlačenja, prelaženja, spuštanja, penjanja, guranja, povlačenja, itd. Riječ je o obrascima kretanja koji predstavljaju osnovu za pravilno kretanje, a kasnije se nadograđuju u sportske aktivnosti. Što bolje i više tih osnovnih motoričkih programa djeca usvoje u ranoj dobi, kasnije će lakše postizati bolje rezultate u određenim sportovima.

– To je razlog zašto bi djeca u prvom susretu sa sportom zapravo trebala savladati što više različitih osnovnih motoričkih aktivnosti. Tek kasnije, u školskoj dobi, dijete treba usmjeriti u pojedini sport, veli Marko Čakan.

Sportovi koji se preporučuju u vrtićkoj dobi

Sportovi koje ističe kao primjerene u vrtićkoj dobi jesu gimnastika, atletika, plivanje te neki od borilačkih sportova. Bilo bi dobro da dijete iskusi osnovne elemente svih ovih sportova.

– Ovi sportovi omogućuju stvaranje široke baze potrebnih biotičkih motoričkih znanja, tj. prirodnih oblika kretanja. Gimnastika je tu posebno važna. Dijete će se u gimnastici susresti sa skokovima, prizemljenjem, penjanjem, silaženjem i spuštanjem. U gimnastici učimo dijete napraviti kolut naprijed, ali ne zato da bi naučilo savršen gimnastički kolut naprijed, već da nauči okretati se tako da mu glava prođe ispod nogu, dakle kretnju oko svoje osi, objašnjava Čakan.

U atletici, veli nadalje, dijete će naučiti kako se pravilno kretati, kako pravilno trčati, hodati. Tu su i skokovi, bacanja, itd. “Prilikom plivanja, pak, naše se tijelo nalazi u bestežinskom stanju i opet se navikava na neke nove uvijete. Uza sve to, plivanje je vrlo zdravo, a predstavlja i novi motorički program kojeg dijete usvaja.”

– Skijanje i klizanje, pa i rolanje, nisu toliko važni koliko prethodno navedeni sportovi, ali je riječ o sportovima gdje mi kližemo po nekoj podlozi i pritom moramo naučiti kontrolirati svoje tijelo koje se kreće. Bilo bi dobro da svako dijete osjeti taj medij, da nauči barem neke osnove tih sportova, rekao je.

Judo kao vrlo dobar izbor

Marko Čakan kao vrlo korisne za dječji razvoj ističe borilačke sportove te smatra da je vrlo dobro djecu uključiti u te sportove.

– Ljudi često imaju averziju prema borilačkim sportovima, ali to je nama ljudima urođeni način ponašanja, čak neki urođeni instinkt. Mala djeca se vole gurati, naguravati, i to je jedan od načina da se usvajaju motorički programi. Borilački sportovi su posebno dobri za dijete kojemu je urođeno da ne izbjegava fizički kontakt, rekao je.

Upravo je judo, prema Čakanu, vrlo dobar izbor za dijete vrtićke dobi. Posebno je dobro dijete uključiti u ovaj sport ako u sredini u kojoj živi, kao primjerice u Puli, ne postoji mogućnost za bavljenje gimnastikom.

– U judu djeca uče kolutanja, padove – naprijed, nazad, u stranu, lijevo, desno, a to su zapravo gimnastički elementi, pojašnjava.

Kao i za dječake, judo je sport primjeren i za djevojčice.

– Naš genetski kod ne poznaje spol. Svi moramo znati čučnuti, pasti, dignuti se, napraviti preklon, visjeti na rukama, rekao je.

Djeci omogućiti što više različitih tjelesnih aktivnosti

Ukoliko se roditelj odluči dijete upisati na nogomet, što Čakan ne preporučuje prije sedme, osme godine djeteta, bilo bi dobro da dijete na treningu može raditi i rukama, a ne samo nogama. U košarci bi pak djeci trebalo dozvoliti da loptu udaraju i nogom.

– Nije dobro u ranoj fazi, posebno u vrtićkoj dobi, forsirati neke stereotipe koje učimo odrasle sportaše. S druge strane, djeca do školske dobi teško da mogu shvatiti taktiku određenog sporta. Sve su to razlozi protiv ranog usmjeravanja djece u određeni sport, istaknuo je.

Djeci u vrtićkoj dobi treba omogućiti što više tjelesnih aktivnosti koje iz dana u dan trebaju biti raznovrsne. I sami roditelji mogu puno doprinijeti motoričkom razvoju svog djeteta. Tako jedan dan u šetnju valja uzeti bicikl, idući dan dijete povesti na penjanje, slijedeći se dan dodavati s loptom, pa igrati badminton ili tenis, savjetovao je roditelje Marko Čakan.