Gledajte na stres kao na prijatelja, a ne neprijatelja!

02.06.2016 / Vesna Kapeloto

Danas ljudi na stres uglavnom gledaju kao na nešto izuzetno štetno, posebno za zdravlje, no takvo razmišljanje trebalo bi promijeniti, naglasile su psihologinje Ines Gazibara i Sanja Subotić

Američka psihologinja Kelly McGonigal ustvrdila je, da je time što je govorila ljudima da ih stres čini bolesnima, više odmogla nego pomogla. Pretvorila je stres u neprijatelja koji to zapravo nije. Shvatila je to gledajući rezultate istraživanja koji su pokazali da od stresa zaista ljudi umiru, ali samo oni koji misle da je stres loš za njihovo zdravlje. Na one koji doživljavaju stres i žive stresne situacije, ali nisu uvjerenja da stres može štetiti njihovu zdravlju, već na njega gledaju pozitivno, stres ne djeluje štetno. Stres treba shvatiti kao pomoć organizmu da se nosi s određenom neugodnom situacijom.

Po ovoj psihologinji, važno je na koji način razmišljate o stresu, ali i kako se ponašate. Vrlo je bitno u stresnim trenucima povezati se s drugim ljudima i zatražiti njihovu podršku, ali isto tako i pomagati drugima. Oksitocin, hormon sreće, ljubavi i suosjećanja, koji se oslobađa u trenucima stresa, zapravo pomaže našem organizmu da iz stresne situacije izađe ‘neozljeđen’. Zato kad ste pod stresom okružite se ljudima i brinite o njima.

Stres pomaže!

Razmišljanje američke psihologinje, podijelile su s pulskom publikom psihologinje Ines Gazibara i Sanja Subotić, držeći predavanje o stresu (Stres – drukčija perspektiva) i o tome kako na njega ispravno gledati. Preporuka je: “Gledajte na stres kao na prijatelja, a ne kao na neprijatelja!”

gazi Ines Gazibara i Sanja Subotić

– Stres predstavlja reakciju tijela koja čovjeku pomaže da se bori s nepredvidivim situacijama, omogućuje mu da preživi, da mobilizira sve svoje snage na borbu ili bijeg iz neke neugodne ili opasne situacije, navodi nas na akciju, rekla je Gazibara, navodeći tipične odgovore organizma na stres poput lupanja srca, povišenog krvnog tlaka, znojenja, nervoze, itd.

Nekad je stres pomagao čovjeku da pobjegne od medvjeda, a danas mu pomaže da se izvuče iz mnogobrojnih svakodnevnih situacija na poslu, u odnosu s partnerom ili djecom, koje nažalost znaju trajati duže ‘od jednog bijega od medvjeda’. To je i razlog da danas ljudi na stres uglavnom gledaju kao nešto što je izuzetno štetno, posebno za njihovo zdravlje.

– Koliko će nam određena situacija biti stresna ovisit će o tome što mi o toj situaciji mislimo, koliko nam je ona važna, kako procjenjujemo vlastite kompetencije, tj. snage za suočavanje sa stresom, odnosno imamo li kapaciteta nositi se s tim što nam se zbiva, rekla je Ines Gazibara.

Vježba disanja: Kad mobitel zazvoni duboko udahnite

Postoje različite metode kako doskočiti stresu i dan završiti u plusu, među kojima su i vježbe disanja. Sanja Subotić pokazala je kako mobitel, kao jedan od pokretača stresa, pretvoriti u prijatelja i saveznika koji djeluje pozitivno na naše misli i zdravlje. Naime, vrlo često kad smo pod stresom nemamo daha i dišemo plitko. Mozak tada prima manje kisika. Kad nismo pod stresom dišemo dublje, mozak ima više kisika, a mi drugačije gledamo na stvari oko sebe.

S obzirom da svakodnevno mobitel ili telefon koristimo mnogo puta (prema nekim istraživanjima dnevno primimo ili odbijemo 22 poziva, 23 poruke primimo ili pošaljemo, a na sat pogledamo barem 18 puta) preporuka je uvijek kad mobitel zazvoni uzeti ga u ruku te duboko udahnuti i izdahnuti. Tek se onda trebamo javiti ili odbiti poziv, odnosno pročitati poruku. Vozači, na primjer, mogu isto to učiniti kada čekaju na crvenome.

– U tom trenutku fokusirani smo na ono što je sada, a ne ono što je bilo jučer ili će biti sutra, smirimo tenzije i pripremimo se za ono što neposredno slijedi, rekla je Sanja Subotić.

gazi 2

Kako ispravno gledati na stres

– protiv stresa se ne treba boriti, već ga prihvatiti
– stres nam pomaže i od životne je važnosti
– stres nam je potreban kao pokretač
– bez stresa nema važnih promjena
– druženje s ljudima i pomaganje drugima čini da se lakše nosimo sa stresom i da smo sretniji

Predavanje psihologinje Kelly McGonigal možete pogledati na You Tubeu po nazivom ‘How to make stress your friend’.