Što je važno znati kod pripreme jaja i koliko ih često davati djeci?

09.02.2018 / Piše Paola Albertini

– Najbolje je jaja odmah konzumirati nakon što smo ih pripremili i ne kuhati ih predugo. Ako jaje predugo stoji ili se predugo kuha, kolesterol oksidira i kao takav može biti štetan, veli nutricionistica Mojca Cepuš

– Svako jutro jedno jaje organizmu snagu daje, uzrečica je koju su nekada roditelji redovito govorili djeci i nutkali ih svakodnevno jajima, u želji da budu zdravi i jaki. Čak se i bebema od par mjeseci davalo jaje! Potom je uslijedilo dugogodišnje razdoblje kada su nas uvjeravali da jaja baš i nisu toliko zdrava te da se ne preporučuje više od par jaja tjedno! U najnovijim istraživanjima ponovno obrat koji ide u u prilog njihove češće konzumacije.

Najnovije smjernice

Koliko se često preporučuje konzumirati jaja te što je važno znati kod pripreme jaja, posebno kad je riječ o djeci, upitali smo Mojcu Cepuš, nutricionisticu iz Ljubljane, autoricu knjižice “Jedem zdravo – živim zdravo” – vodiča za zdravu prehranu, osobito djece.

– Najnovije smjernice za zdravu prehranu preporučuju 3 do 5 jaja tjedno, iako postoje istraživanja koja su pokazala da ni dva jaja dnevno nisu štetna za zdravlje što se kolesterola tiče i mogu se konzumirati, naravno ako ne postoji problem s povišenim kolesterolom u organizmu, veli ova nutricionistica.

 Jaja ne kuhati dugo i odmah ih pojesti

Ističe da su jaja odlična nutritivna namirnica, ali da s njima treba biti oprezan.

– Prije svega, jaja nije dobro kuhati predugo. Ako se predugo kuhaju, kolesterol oksidira i kao takav može biti štetan, upozorava.

Najbolje je da žumanjak ostane tekuć ili mekan jer smo tada sigurni da kolesterol nije oksidirao.

Valja zato paziti i kod pripreme tvrdo kuhanih jaja i kuhati ih tek koliko je potrebno da se žumanjak stvrdne.

Zbog istog razloga vrlo je važno da pripremljena jaja ne stoje predugo.

– Najbolje je jaja odmah konzumirati nakon što smo ih pripremili, pa tako i tvrdo kuhano jaje. Upravo tvrda kuhana jaja u vrijeme blagdana znaju duže dana stajati prije nego ih pojedemo, a to ne bi trebalo činiti, rekla je.

Oprezno s kajganama ili fritajama

Upozorila je da treba biti oprezan i ne jesti jaja pripremljena na kajganu ili fritaju koje stoje satima (na primjer, moguće, u pojedinim hotelima) jer u takvim jajima kolesterol svakako oksidira.

Kad je riječ o pohrani, ne preporučuje se jaja držati na visokoj temperaturi i na svjetlu.

Izuzetno je važno, rekla je nadalje, da se djeci jaja ne uvode prerano u prehranu zbog opasnosti od alergija.

(O tome kako uvoditi jaja u prehranu dojenčadi pročitajte u tekstu: Kalendar prehrane dojenčadi: Do godine dana ne soliti hranu i ne davati kravlje mlijeko)

Najbolja – domaća jaja

Također, bitno je odabrati jaja visoke kvalitete, i najbolje bi bilo, ako je moguće – ona domaća.

– U prilog nutritivnih vrijednosti jaja svakako treba spomenuti prisutnost kolina koji se nalazi u žumanjku i izuzetno je važan za neurološki razvoj, odnosno razvoj mozga, a tu su i sve organizmu potrebne aminokiseline, zaključila je Mojca Cepuš.