Pitaj stručnjaka

Dragi čitatelji, trenutačno nismo u mogućnosti osigurati odgovore na Vaša pitanja.










Pošalji pitanje

Odgovori na pitanja

  • Kako da uvjerimo našu djevojčicu da ne plače u igraonici?

    Odgovara Vedrana Lovrečić Pavlović, psihologinja i psihoterapeutkinja, privatna psihološka praksa, Pineta 3 / 4, Valbandon, Pula, M 098 653 881

     

    Imam curicu od pet godina koja jednostavno ne želi ostati u dječjoj igraonici. Stalno plače i rijetko kada se želi igrati s drugom djecom. U igraonicu ide već tri mjeseca. U početku je malo kada plakala, a sada svaki dan. Kao mala nije išla u vrtić, a na jesen treba krenuti u malu školu, no ja i supruga strahujemo da se do tada neće socijalizirati. Dijete je vrlo pametno, s dvije godine je znala čitati sva slova, a malo kasnije i pisati. Mi je nismo nikada tjerali ni na što, sama je odlučila kada će što naučiti. Sve što ju je interesiralo mi smo je naučili, nikada na silu jer je jako tvrdoglava.
    Kako da je uvjerimo da ne plače u igraonici? Druga djeca joj nisu problem jer kada je negdje vani, u parku, lako se upoznaje i komunicira s drugom djecom.

     

    Nemoguće je dijete u dobi od pet godina razumski uvjeriti da ne treba plakati pri odvajanju od roditelja i ostajanju u skupini djece u igraonici, stoga se nemojte truditi. Važno je da ostvarite suradnički odnos s odgajateljima u igraonici i da zajedno odradite separaciju Vaše djevojčice.
    Naime, ostanci u igraonici, ako sam dobro razumjela, predstavljaju prvo odvajanje iz obitelji i početak socijalizacije u skupini za Vašu kćer. Pustite je neka bude tužna, svaki dan joj pri odlasku recite neka uživa u igri s djecom i da ćete doći po nju kao i svakog dana. Recite joj uvijek otprilike isto, poljubite je i odite. Nemojte joj nipošto govoriti da ne plače, jer ona Vas ne može poslušati. Mora plakati, i ima pravo na to. Vrlo je važno da i Vi i supruga razumijete da je reakcija Vaše kćeri normalna, da je prihvaćate i zajedno to odradite. Kao roditelji, trebate izdržati tugu i suze svoga djeteta, a da se ne izbezumite.  Možda će biti nešto teže i dugotrajnije nego što bi bilo da ste od početka pristupali na opisani način, ali uz dosljedan i miran pristup, Vaše će se dijete postupno smiriti i socijalizirati.
    Bilo bi mi drago da se kroz neko vrijeme javite, da vidimo kako stvari teku. Samo hrabro i veselo, biti će sve u redu.

  • Bebica se izvija u lijevu stranu. Što mogu učiniti?

    Odgovara Ljiljana Buršić, neurorazvojna terapeutkinja, Dnevni centar za rehabilitaciju Veruda, Pula

     

    Pročitala sam vaše članke o razvoju djeteta, kako ga držati, hraniti, stavljati na spavanje i tako sam otkrila u čemu je problem u vezi s našom bebom. Ona naginje glavu u lijevu stranu, počela se izvijati u luk kad je na boku. Imam dojam da se želi okrenuti na trbuh pa joj ja onda pomognem. Naš najveći problem je bio u tome što smo u nošenju bebe skroz pazili na glavicu. Iako sam gledala video o baby handlingu, nije mi bilo jasno kako na taj način mogu bebu podići, pa ga nismo ni prakticirali. I sad mi je žao… Polako sada podižem bebu prakticirajući upute iz baby handlinga.
    No kako da sada ispravim to što beba naginje glavu u lijevo i izvija se. Kod fizijatrice smo naručeni tek za dva tjedna, a ja bih htjela do tada nešto raditi s bebom da se to ispravi. Sad jako pazim kad je okrećem na bok da se ne izvija. Beba ima 3 mj i 11 dana. Nadam se da nije kasno da se to ispravi.  Zahvaljujem Vam se na strpljenju i pomoći!

     

    Normalno je da je svaka majka zabrinuta za svoje dijete, oprezna, brižljiva i u strahu. Pročitavši Vaš tekst, nisam stekla dojam da s Vašim dijetetom ima razloga za strah od nepravilnosti u razvoju.
    U ovoj dobi dijete pokušava promijeniti položaj (leđa-bok, bok-trbuh i obratno). S obzirom na to da još uvijek nije dovoljno spretno u tome, to radi na najlakši njegov način, odnosno zabacivanjem. Loše je ako je dijete stalno izvijeno, u bilo kojem položaju i pokretu koje radi. Takvo dijete je razdražljivo i plačljivo. Vjerujem da bi njegova pedijatrica primjetila da postoje neke nepravilnosti u razvoju.
    Moj savjet je da ga sve više držite na ravnoj podlozi, da se kroz igru okrećete, a prilikom držanja i hranjenja vodite računa da je glava u sredini i okrenuta naprijed, da joj je vidik slobodan. Nadam se da sam Vam uspjela pomoći.

  • Sve teže komuniciram sa sinom koji ide u šesti razdred. Kako da se postavim?

    Odgovara Vedrana Lovrečić Pavlović, psihologinja i psihoterapeutkinja,
    privatna psihološka praksa, Pula

     

    Moj sin ide u šesti razred osnovne škole i do unazad nekoliko mjeseci nije bilo nikavih problema. Sada komunikacija s njim postaje sve teža. Gotovo da me ne čuje i ignorira ono što mu kažem, bilo da se radi o pospremanju sobe ili učenju. Počeo je prigovarati, zalupi vratima, što dosad nije nikada činio. Popustio je i u učenju. Kao da ga škola ne zanima. Čini mi se da mu je svejedno koje ocjene dobiva. Ja se trudim lijepo razgovarati i ponašati se, no to njemu ništa ne znači. Ne znam kako se postaviti, kako reagirati. Ponekad se pitam je li vrijedan sav ovaj trud koji ulažem, i u razgovor i poticanje na učenje pa do toga da baš sve dobije na vrijeme… U nekim trenucima pomislim da se neću živcirati i brinuti, neka sam snosi posljedice, no ipak nije lako… Inače, imam i mlađu kćerku, no u komunikaciji s njom nema nikakvih problema. 

     

    Dvanaest godina uzrast je u kojemu Vaš sin doživljava izrazite promjene, i na tjelesnom, no osobito na emocionalnom planu. Sve ono što mu je do sada bilo više ili manje jasno u njegovom unutarnjem svijetu, slika o sebi koju je imao, slika o svijetu koji ga okružuje – sve se to sada urušava i u ovoj životnoj fazi česta su upravo ovakva ponašanja kakva ste opisali. U današnjem nejasnom svijetu u kojemu nema dovoljno jasnih pravila i granica, adolescentima nije nimalo lako odrastati. Vrlo je važno da reakcije roditelja ne budu pretjerano negativne i da ovakva ponašanja adolescenta ne uzimaju “na nož”.
    Sada, i u godinama koje su pred vama, važno je da sa svojim djetetom održite komunikaciju koja će biti empatijski obojena, što znači da nastojite razumjeti želje i potrebe djeteta i čuti što vam pokušava reći. No, to ni u kom slučaju ne znači da mu trebate dozvoljavati da čini što hoće. Pubertet je vrijeme u kojemu jasna i dosljedna pravila i stavovi roditelja predstavljaju okvir i sigurnost za adolescentne bure i promjene. Zato, shvatite i prihvatite da se vaše dijete mijenja i da raste, ne iščuđavajte se previše nad tim. Blago, no jasno mu i kontinuirano dajite do znanja što od njega očekujete i koja su pravila. I od toga ne odustajte.
    S obzirom da se tadi o muškom djetetu, uloga oca će u pubertetu biti izrazito važna. Za dječake i mladiće je otac taj s kojim se trebaju svađati i konfrontirati i taj koji će postaviti pravila. Majke mogu biti blaže, no ne bi smjele oponirati očevima. Za žensku je djecu priča obrnuta, no Vaša kćer još vjerojatno i nije u pubertetu i sve to još nije došlo na red. Doći će, ne brinite. Naoružajte se strpljenjem, tek ste na početku puta na kojemu ce Vaš dječak postati muškarac!

  • S pet godina ne izgovara glas r. Treba li pomoć logopeda?

    Odgovara Lea Radolović, logopedinja

     

    Imam sina od pet godina koji još uvijek ne izgovora glas R. Umjesto R kaže L pa, na primjer, umjesto kruh izgovori kluh. Je li se potrebno javiti logopedu za pomoć ili da još pričekamo? Moram dodati da je dijete relativno kasno počelo pričati. S dvije, dvije i pol godine je polako počeo izgovarati riječi i sastavljati jednostavne rečenice. Trudnoća i porod su protekli bez većih poteškoća. Sin pohađa vrtić i žali se da ga prijatelji povremeno zadirkuju.

     

    Glas R motorički je najzahtjevniji glas za izgovor, stoga se javlja najkasnije u govoru. U većini slučajeva, javlja se između treće i četvrte godine. Prema istraživanjima stručnjaka, djevojčice ranije savladavaju izgovor glasa R. Uzimajući u obzir kašnjenje u usvajanju izgovora kod dječaka, dob do koje se tolerira neispravan izgovor glasa R jest pet godina. U obzir se treba uzeti stupanj poremećaja glasa R. Zamjenjuje li ga dijete, na primjer, s  L, J ili V? Izgovara li ga grleno („francuski“)? Ili ga uopće ne izgovara?

    Budući da se kod vas radi samo o zamjeni glasa R sa glasom L, ne bi trebalo biti većih teškoća u usvajanju glasa R. U svakom slučaju, preporučam potražiti pomoć stručnjaka, kako se pogrešan izgovor glasa R ne bi dodatno fiksirao, što rehabilitaciju čini dugotrajnijom. Važno je napomenuti da se roditelji ne bi trebali upuštati u rehabilitaciju bez pomoći stručnjaka. Naime, uz nekoliko pogrešnih koraka dijete može usvojiti potpuno pogrešan način izgovora glasa R i početi ga izgovarati grleno, što mijenja mjesto artikulacije pa i sam rezultat. U konačnici, opet će trebati  posjetiti logopeda, ali će dodatno morati mijenjati stare navike izgovora. Važna je i činjenica da bi djeca do pet i pol godina trebala ispravno izgovarati sve glasove, kako bi u potpunosti bili spremni za školu.

  • Mora li četverogodišnjak znati pravilno držati olovku?

    Odgovara Lea Radolović, logopedinja

     

    Naš je sin upravo napunio četiri godine te prilikom crtanja olovku ili flomaster zahvaća sa svih pet prstiju. Zanima nas je li to prihvatljiv hvat za njegovu dob? Da li da ga podučavamo držanju olovke s tri prsta ili to da to prepustimo spontanom razvoju?   

     

    Djeca već od najranije dobi pokazuju interes za olovkom i flomasterom. U dobi od godine i pol do dvije godine djeca olovku drže cijelom šakom. Nakon toga, olovku počnu držati prstima, ali i dalje je taj hvat nepravilan. Palac i kažiprst su spojeni, a ostali prsti pridruženi. Nešto prije četvrte godine, hvat je pravilniji, dakle treba olovku pridržavati sa tri prsta, kažiprstom, palcem i srednjim prstom (ispod olovke, kao potpora). Pri crtanju i sjenčanju još uvijek se pomiče cijela šaka, a ne samo tri prsta. Prije škole, u dobi od 6 godina, hvat olovke treba u potpunosti biti pravilan. Dakle, samo s tri prsta. Ostala dva prsta možete zaposliti tako da djetetu date da ti prstići „čuvaju“ neku malenu igračku, maramicu, lopticu ili slično. Preporučam da dijete koristi deblje olovke, bojice ili flomastere. Danas se mogu kupiti trokutaste olovke te ergonomske olovke i kemijske koje su oblikovane tako da svaki od tri prstića nasjedne točno na odgovarajuće mjesto, kako bi hvat bio pravilan. Osim samog hvata olovke, važno je da dijete ne odiže šaku s papira, već da ona klizi po papiru dok dijete crta ili piše. Ukoliko ste nesigurni, obratite se stručnjaku za savjet.