
Dijete ima 5 godina: Provjerite ima li vaš 5-godišnjak predčitalačke vještine
Bliski i povezujući odnos s mamom i tatom djetetu u ovoj dobi najvažniji je na svijetu. Dijete je motorički sve spretnije, puno se kreće, izgovara sve glasove te usvaja vještine predčitanja i predpisanja
← Dijete ima 4 godine Dijete ima 6 godina →
Vaš petogodišnjak je dijete s već izraženom ravnotežom i koordinacijom pokreta. Sve više se trudi zadovoljiti zahtjeve i očekivanja odraslih. I dalje uči izražavati emocije na društveno prihvatljiv način, i u tome je sve uspješnije. U ovoj dobi stvara i prva prava prijateljstva. Postaje pravi mali čovjek s kojim i vi lakše komunicirate pa je to dodatni razlog za vaše zadovoljstvo.
Ipak, prema razvojnim očekivanjima, u dobi od oko pet i pol ili šest godina dolazi do nove ekspanzije u razvoju pa dijete ponovno može postati napornije i zahtjevnije. Emocije ponovno mogu krenuti iz krajnosti u krajnost. Dijete želi biti prvo, mora pobijediti, hoće sve dobiti, a za neuspjeh su krivi drugi. Puno je energije, želi sve probati pa zna biti i vrlo neoprezno i dovesti se u opasnost. Može se očekivati da se ovakvo ponašanje pomalo smiri u dobi od oko 6 i pol godina.
Nove emocije
Iako voli pokazivati da je sve samostalniji, vaš petogodišnjak i dalje treba puno vaše ljubavi i pažnje. Bliski i povezujući odnos s mamom i tatom njemu je najvažniji na svijetu. Posebno je to važno jer se dijete u ovom razdoblju susreće s novim emocijama koje mogu biti zahtjevne. Potrebno mu je objasniti što je to ljubomora, potištenost, zabrinutost, itd. Važno je razgovarati s djetetom o tome kako se osjećalo u pojedinoj situaciji i pomoći mu proradi pojedine osjećaje. Dijete još u potpunosti ne kontrolira emocije pa se još uvijek mogu javiti provale bijesa, ljutnje, tuge.
Ako je dijete u vrtiću, a vi radite, vrijeme koje provodite zajedno često je prekratko. Stoga ne propustite razgovarati o njegovim odnosima s prijateljima u vrtiću te odvojite svaki dan određeno vrijeme za zajedničku igru, barem nakratko. Tada budite posvećeni isključivo vašem petogodišnjaku. To će utjecati na njegovo cjelokupno sazrijevanje.
Igra je i dalje najvažniji dječji posao
Igra je i dalje najvažniji posao vašeg klinca ili klinceze. 🙂 Kroz igru dijete razvija baš sve svoje sposobnosti i vještine – motoričke, kognitivne, spoznajne, emocionalne, socijalne…
Osmišljavanje i planiranje igre važno je i koliko sama igra. U tzv. igri pretvaranja – koja se počinje javljati oko 2. godine, a najzastupljenija je u 4. i 5. godini – dijete preuzima različite uloge pa se igra liječnika, mame i tate, blagajnika, različitih junaka iz priča ili filmova. Dok ste ovu igru ranije često zajednički igrali na vaš poticaj, sad je dijete to koje osmišljava i planira.
Igrajući se dijete se može uživjeti u puno različitih uloga pa razvija i vještine u rješavanja problema, postaje kreativnije. Često kroz igru pretvaranja djeca izražavaju svoje osjećaje pa je dobro obratiti pažnju na sadržaj igre. Igrajući se različitih junaka, sada, ali i kad su stariji, djeca razvijaju osjećaj vlastite važnosti i moći.
Nakon 5. godine djeca češće biraju igre s pravilima, poput skrivača, graničara, Čovječe ne ljuti se, Memory. Kroz ove igre djeca uče da postoje pravila koje treba poštivati, odnosno uče kako se nositi s uspjehom ili neuspjehom. Neke igre s loptom pomažu djeci koja se boje neuspjeha shvatiti koliko je važno ustrajati.
Ipak, treba reći da igre s pravilima nekada znaju biti prezahtjevene za petogodišnjake. Teško im je kada gube, i onda često za to optužuju druge.
Svakodnevna tjelesna aktivnost
Vaše dijete je već vrlo spretno i nitko sretniji i ponosniji od njega kad vam može pokazati što sve može (Mama, vidi me!). Potičite ta njegova postignuća i dajte mu za njih potporu.
Ako iskazuje želju, upišite ga na prve prave sportske aktivnosti. Judo (i za cure i za dečke!), atletika, gimnastika, rolanje, ples – preporučuju se u predškolskoj dobi jer dijete u ovim sportovima/aktivnostima uči osnove kretanja koja su bazična za daljnji sportsko-rekreativni razvoj te općenito za zdravi biološki razvoj vašeg djeteta. Dijete treba znati pasti, dignuti se, popeti se, provlačiti se… Tzv. univerzalne sportske škole za vrtićku djecu, koje sjedinjuju sva ova kretanja mogu biti pravi izbor. Više saznajte u tekstovima:
Sport u vrtićkoj dobi: Ne usjeravajte svog predškolarca u samo jedan sport
Kako odabrati sport za dijete?
Upisati li dijete na nogomer u vrtićkoj dobi?
Poznati somatoped Stanislav Peharec ističe da je djetetu potrebno osigurati svakodnevnu tjelesnu aktivnost jer je ona osnova zdravog tjelesnog, mentalnog, emocionalnog i biološkog razvoja. S djecom kroz igrice treba primjereno dobi izvoditi vježbe fleksibilnosti, snage i koordinacije, i to svaki dan, rekao je u velikom intervjuu za Mamatataja.
Stanislav Peharec: Nikad roditelji nisu više brinuli o djeci, a djeca nikad nisu bila zapuštenija
Omogućiti djetetu doživljaj uspjeha i kompetentnosti
Također, u ovoj dobi djetetu valja omogućiti aktivnosti u kojim će biti uspješno i koje može uspješno završiti.
Važno je da se djetetu omogući da vidi da je bilo uspješno. Doživljaj uspjeha bit će najveći kad dijete uvidi da je nešto postiglo vlastitim trudom bez tuđe pomoći. Treba izbjegavati razvoj osjećaja inferiornosti natjecanjem i usporedbama. Ako uspijemo djeci osigurati razvoj osjećaja uspješnosti u aktivnostima te osjećaj kompetentnosti, razvit će se i – intelektualna znatiželja, marljivost i aktivna zainteresiranost za školsko učenje.
Učestale kritike, posebno kad dolaze od odraslih osoba, mogu kod šestogodišnjaka izazvati pojavu tzv. bespomoćnosti, odnosno osjećaja nekompetentnosti, stoga takva ponašanja valja izbjegavati. Kritiziranje, naime, spada u tzv. ubojite navike, jednako kao i – optuživanje, kažnjavanje, prigovaranje, prijetnje, jadikovanje, potkupljivanje.
Skrbne vs. ubojite navike ili kako se približiti, a ne udaljiti od djeteta
Završava razvoj izgovora
Smatra se da djeca do pet i pol godina moraju moći izgovarati sve glasove, pa i glas r. Naravno, kod mnoge djece to nije tako pa se svakako preporučuje posjet logopedu ako se dijete glasovno teže snalazi. Neka djeca jednostavno trebaju više vremena za razvoj izgovora.
Izgovor: Koji glas u kojoj dobi?
Dijete usvaja vještine predčitanja i predpisanja
U dobi od pet godina s djetetom kroz igru osvještavamo glasove u riječima. Očekuje se da dijete s pet i šest godina ima usvojene tzv. predčitalačke vještine. Naime, da bi moglo naučiti čitati i pisati, dijete unutar jedne riječi treba biti sposobno razlikovati glasove. Mora moći prepoznati prvi, zadnji i srednji glas u pojedinoj riječi. Pored toga, mora imati usvojenu tzv. glasovnu i slogovnu analizu i sintezu, tj. mora moći rastaviti riječ na glasove (pas=p-a-s) i slogove (ja-bu-ka=jabuka), odnosno sastaviti ih u cjelinu.
Provjerite li može li to vaše dijete. Najčešće djeca s pet i pol godina prepoznaju prvi glas u riječi, a nešto kasnije zadnji i srednji glas. Govorno napredna djeca stječu tu vještinu puno ranije. Ako vaše dijete tu sposobnost nije osvijestilo i ne prepoznaje početni glas u riječi, ne inzistirajte. Pričekajte jedno vrijeme, mjesec, dva, pa pokušajte ponovno…
U međuvremenu vježbajte fonematski sluh za osvještavanje glasova, a vježbe i zadatke možete pronaći na našem portalu, u podrubrici Školica. Pored vježbi za fonematski sluh, tu su i vježbe grafomotorike i vizualne percepcije, sve ciljano osmišljene da pomognu djeci u razvoju predvještina pisanja i čitanja. Vježbe su dizajnirane u pdf-u i možete ih isprintati te raditi zajedno s djetetom. Detaljna objašnjenja vezana uz ove zadatke i vježbe možete pročitati u tekstovima:
Vježbe i zadaci u Školici – priprema za čitanje i pisanje
Fonematski sluh – preduvjet za usvajanje čitanja
Vizualna percepcija – put do lakšeg učenja
Vježbe grafomotorike za djecu predškolske dobi
Važno je znati da poteškoće s usvajanjem predčitalačkih vještina mogu biti jasan pokazatelj eventualnih teškoća s učenjem u školi. Ukoliko postoje znatne teškoće najbolje je potražiti mišljenje logopeda i svakako problem riješiti prije polaska u školu.
– Priprema za čitanje i pisanje kreće daleko ranije od usvajanja čitanja i pisanja u prvom razredu osnovne škole. S djecom je potrebno raditi i razvijati njihove jezične, slušne i grafomotoričke vještine, najbolje kroz igru, kazala je logopedinja Višnja Pilepić, koja je osmislila vježbe u Školici.