Kako odabrati sport za dijete?

19.09.2015 / Piše Vesna Kapeloto

Dijete valja ohrabrivati i prepustiti mu konačnu odluku. Ukoliko je društveniji tip, ako voli suradnju i voli raditi za ekipu, bilo bi dobro da se pokuša pronaći u nekom kolektivnom sportu, veli trener i kineziolog Marko Čakan

Kako odabrati sport za dijete, pitali smo Marka Čakana, pulskog kineziologa i trenera koji se posvetio upravo sportskom radu s mlađom djecom.

– Djeci bi trebalo omogućiti što više sportskih aktivnosti kako bi se u pojedinom sportu sama mogla pronaći. Vrlo često odabir se svede na to da djeca izaberu onaj sport koji su odabrali njihovi prijatelji i društvo iz škole jer se u tom društvu dobro osjećaju, veli Marko Čakan.

Kolektivni ili individualni sport?

On ističe da odabir pravoga sporta umnogome ovisi o tipu djetetove ličnosti. Ukoliko je dijete društveniji tip, ako voli suradnju i voli raditi za ekipu, bilo bi dobro da se pokuša pronaći u nekom kolektivnom sportu.

– S druge strane, postoje djeca koja se ne snalaze u ekipnim sportovima jer nemaju potrebu za suradnju. Za njih bi bolji odabir bio neki individualni sport, na primjer, atletika, gimnastika ili borilačke vještine. To su djeca koja vole sama utjecati na rezultat. Takvo dijete ne voli da im netko drugi upropasti igru jer se ono trudi, a ovaj drugi ne, pojašnjava ovaj trener koji u Puli vodi sportsku igraonicu Prvi sport te sportske programe u dječjim vrtićima Veruda i Monte Zaro.

Ne stvarati pritisak na dijete

Vrlo je važno da roditelj uvažava želje djeteta.

– Dijete treba pustiti da samo bez ikakvog pritiska odabere sport. Ako nema mogućnosti pohađanja univerzalne sportske škole ili sportske radionice gdje se prolaze elementi različitih sportova, dobro je da roditelj s djetetom isproba što više sportova. Neka dijete samo pokuša izvesti pojedine elemente određenog sporta. Pritom ga valja ohrabrivati i prepustiti mu konačnu odluku, veli.

Dodaje da je dobro da dijete s roditeljem uživo pogleda neku sportsku utakmicu te da onda razgovaraju o tome sviđa li mu se taj sport i i bi li se željelo njime baviti.

– Dogodi se da se djeci teže uklopiti u neku sportsku sredinu, jer su povučeniji ili im se zbog nekog razloga tamo isprva ne sviđa. Ne valja odmah odustati. Roditelj bi s djetetom trebao dogovoriti da se aktivnost pohađa sljedeća dva ili tri mjeseca, nakon čega dijete može odlučiti hoće li odustati ili ne, savjetuje.

marko 2

Važne sportske aktivnosti

Od aktivnosti u predškolskoj dobi, ali i ranoj školskoj dobi, Marko Čakan posebno ističe atletiku, gimnastiku, borilačke vještine, ples i plivanje.

– To su aktivnosti u kojima se unapređuju urođeni obrasci kretanja te se stvara kvalitetna baza za kasniju nadogradnju i specijalizaciju prema pojedinim sportovima. Dijete biti uspješnije u rukometu, nogometu, košarci, tenisu i drugim sportovima, ako je prije svladalo atletsku školu trčanja, poznaje osnove gimnastike i može kontrolirati svoje tijelo prilikom skoka ili pada. Uz to još ima znanje borilačkih vještina te nema strah od kontakta u srazu s ostalim igračima, ističe trener Marko.

Napominje da pravi smisao treniranja borilačkih sportova nije naučiti se braniti ili od povučenog djeteta učiniti slobodnije dijete, kako se često misli, već je cilj usvojiti motoričke programe kretanja.

Ples je također vrlo važna aktivnost u kojoj dijete istražuje pokret kroz zvuk i ritam, dok je plivanje važno zbog medija u kojem se odvija.

– Voda je medij u kojem smo se nalazili prije rođenja i djecu bi trebalo što prije uključiti u aktivnosti koje se odvijaju u vodi. Aktivnosti su posebno pogodne za djecu od samog rođenja pa do tri godine. To je dob u kojoj su oni još uvijek premali za igraonice.

Iako se ne bave sportom, djeca trebaju biti tjelesno aktivna

Čakan upozorava da dijete ne treba siliti da se aktivno bavi sportom ukoliko ono to ne želi, ali ga treba poticati da bude tjelesno aktivno.

– Zna se dogoditi da se djetetu određene sportske aktivnosti ne sviđaju, a roditelj uporno želi da dijete ide na sport. No, ne mora se svatko pronaći u sportu. Postoje različiti načini samoaktualizacije, kroz likovno izražavanje, glazbu… Bitno je dijete naučiti da su redovito vježbanje i tjelesna aktivnost važni zbog očuvanja zdravlja, da su zapravo svojevrsna higijena tijela koja se ne smije zanemariti, rekao je.

Upozorio je da mnogoj djeci nedostaje kretanja pa se njihov lokomotorni aparat i motoričke sposobnosti nedovoljno razvijaju, što ostavlja trajna oštećenja u razvoju.

– Ako se, naime, propuste senzitvne faze razvoja, velika je vjerojatnost da dijete nikada neće postići svoj maksimalni biološki potencijal, apelirao je Marko Čakan na roditelje da djecu od malena potiču na različite tjelesne i sportske aktivnosti.