![](https://www.mamatataja.hr/wp-content/uploads/2022/08/Ilustracija-1-600x387.jpg)
Koji su zadaci i uloge pomoćnika u nastavi?
Pomoćnici u nastavi pružaju neposrednu potporu učeniku tijekom odgojno-obrazovnoga procesa, no nisu nositelji nastavnog procesa.
Pomoćnici u nastavi pružaju neposrednu potporu učeniku tijekom odgojno-obrazovnoga procesa u zadacima koji zahtijevaju komunikacijsku, senzornu i motoričku aktivnost učenika, u kretanju, pri uzimanju hrane i pića, u obavljanju higijenskih potreba, u svakodnevnim nastavnim, izvannastavnim i izvanučioničkim aktivnostima.
Njihov rad u osnovnim i srednjim školama uređen je Pravilnikom o pomoćnicima u nastavi i stručnim komunikacijskim posrednicima (2024) i njegovim izmjenama i dopunama, u koji smo zavirili te prenosimo neke dijelove.
U osnovnoj i srednjoj školi pomoćnik u nastavi može pružati potporu jednom ili dvoje učenika u istome razrednom odjelu ili različitim razrednim odjelima ili kao pomoćnik u nastavi skupini učenika istoga razrednog odjela/odgojno-obrazovne skupine uzimajući u obzir individualne potrebe svakog učenika.
Navodi se također da pomoćnik u nastavi, kao ni stručni komunikacijski posrednik, nije nositelj nastavnoga procesa niti smije izrađivati primjeren program obrazovanja i sredstva za rad s učenikom.
Pomoćnici u nastavi kao podrška
Pomoćnik u nastavi nije zamjena za dodatne odgojno-obrazovne i rehabilitacijske programe namijenjene učeniku tijekom odgoja i obrazovanja te ne smije samostalno davati informacije o napredovanju učenika osobama koje nisu radnici škole.
Podrška je ograničena na učenike koji imaju:
– teškoće u motoričkom funkcioniranju donjih i/ili gornjih ekstremiteta,
– teškoće u komunikaciji i socijalnim interakcijama te senzornoj integraciji,
a povezane su s poremećajima iz autističnoga spektra,
– teškoće u intelektualnom funkcioniranju udružene s drugim utjecajnim
teškoćama,
– teškoće proizašle oštećenjem vida ili
– teškoće koje se manifestiraju u ponašanju tako da ih ometaju u
funkcioniranju i ugrožavaju njihovu fizičku sigurnost i/ili fizičku sigurnost
drugih učenika.
U suradnji s učiteljima i stručnim suradnicaima
Poslovi pomoćnika u nastavi realiziraju se tijekom boravka učenika ili skupine učenika u školi i izvanučioničkim aktivnostima, koje su sastavni dio kurikuluma i godišnjega plana i programa škole.
Ti poslovi detaljno su opisani Pravilnikom, a uključuju potporu:
– u komunikaciji i socijalnoj uključenosti,
– u kretanju,
– pri uzimanju hrane i pića,
– pri obavljanju higijenskih potreba (samo u slučaju nepostojanja
adekvatne medicinske/njegovateljske pomoći za obavljanje tih potreba),
– u obavljanju školskih aktivnosti i zadataka
Poslovi uključuju suradnju s radnicima škole te vršnjacima učenika u razredu, što podrazumijeva razmjenu informacija potrebnu za praćenje i unapređivanje rada s učenikom.
Stručni komunikacijski posrednik je osoba koja daje komunikacijsku potporu gluhim, nagluhim i gluhoslijepim učenicima u onom sustavu komunikacije koji taj učenik preferira – hrvatski znakovni jeziku, prilagođeni hrvatski znakovni jezik (taktilni, locirani, vođeni) ili u ostalim sustavima komunikacije koji se temelje na hrvatskome jeziku.