Koji su zadaci i uloge pomoćnika u nastavi?

23.10.2024 / V. Kapeloto

Pomoćnici u nastavi pružaju neposrednu potporu učeniku tijekom odgojno-obrazovnoga procesa, no nisu nositelji nastavnog procesa.

Pomoćnici u nastavi pružaju neposrednu potporu učeniku tijekom odgojno-obrazovnoga procesa u zadacima koji zahtijevaju komunikacijsku, senzornu i motoričku aktivnost učenika, u kretanju, pri uzimanju hrane i pića, u obavljanju higijenskih potreba, u svakodnevnim nastavnim, izvannastavnim i izvanučioničkim aktivnostima.

Njihov rad u osnovnim i srednjim školama uređen je Pravilnikom o pomoćnicima u nastavi i stručnim komunikacijskim posrednicima (2024) i njegovim izmjenama i dopunama, u koji smo zavirili te prenosimo neke dijelove.

U osnovnoj i srednjoj školi pomoćnik u nastavi može pružati potporu jednom ili dvoje učenika u istome razrednom odjelu ili različitim razrednim odjelima ili kao pomoćnik u nastavi skupini učenika istoga razrednog odjela/odgojno-obrazovne skupine uzimajući u obzir individualne potrebe svakog učenika.

Navodi se također da pomoćnik u nastavi, kao ni stručni komunikacijski posrednik, nije nositelj nastavnoga procesa niti smije izrađivati primjeren program obrazovanja i sredstva za rad s učenikom.

Pomoćnici u nastavi kao podrška

Pomoćnik u nastavi nije zamjena za dodatne odgojno-obrazovne i rehabilitacijske programe namijenjene učeniku tijekom odgoja i obrazovanja te ne smije samostalno davati informacije o napredovanju učenika osobama koje nisu radnici škole.

Podrška je ograničena na učenike koji imaju:

– teškoće u motoričkom funkcioniranju donjih i/ili gornjih ekstremiteta,

– teškoće u komunikaciji i socijalnim interakcijama te senzornoj integraciji,
a povezane su s poremećajima iz autističnoga spektra,

– teškoće u intelektualnom funkcioniranju udružene s drugim utjecajnim
teškoćama,

– teškoće proizašle oštećenjem vida ili

– teškoće koje se manifestiraju u ponašanju tako da ih ometaju u
funkcioniranju i ugrožavaju njihovu fizičku sigurnost i/ili fizičku sigurnost
drugih učenika.

U suradnji s učiteljima i stručnim suradnicaima

Poslovi pomoćnika u nastavi realiziraju se tijekom boravka učenika ili skupine učenika u školi i izvanučioničkim aktivnostima, koje su sastavni dio kurikuluma i godišnjega plana i programa škole.

Ti poslovi detaljno su opisani Pravilnikom, a uključuju potporu:

– u komunikaciji i socijalnoj uključenosti,

– u kretanju,

– pri uzimanju hrane i pića,

– pri obavljanju higijenskih potreba (samo u slučaju nepostojanja
adekvatne medicinske/njegovateljske pomoći za obavljanje tih potreba),

– u obavljanju školskih aktivnosti i zadataka

Poslovi uključuju suradnju s radnicima škole te vršnjacima učenika u razredu, što podrazumijeva razmjenu informacija potrebnu za praćenje i unapređivanje rada s učenikom.

Stručni komunikacijski posrednik je osoba koja daje komunikacijsku potporu gluhim, nagluhim i gluhoslijepim učenicima u onom sustavu komunikacije koji taj učenik preferira – hrvatski znakovni jeziku, prilagođeni hrvatski znakovni jezik (taktilni, locirani, vođeni) ili u ostalim sustavima komunikacije koji se temelje na hrvatskome jeziku.