
Vježbe grafomotorike za djecu predškolske dobi
Vježbe grafomotorike za ispis u podrubrici Školica na Mamatataja pomažu da se dijete bolje snalazi na papiru, da uči pisati s lijeva na desno te da uči pratiti linijska ograničenja
Grafomotorika je sposobnost držanja olovke i pisanja. Grafomotoričke vježbe i zadatke – koje možete pronaći u pdf formatu na Mamatataja, na rubrici Dječja dob/Školica, ispisati ih i ponuditi djetetu za vježbu – potrebne su da dijete stekne navike pravilnog držanja olovke kako bi kasnije bilo spremno za pisanje.
Što se uči vježbama za grafomotoriku u Školici?
Vježbe grafomotorike, koje smo na Mamatataja priredili u suradnji s logopedinjom Višnjom Pilepić, pomažu da se dijete bolje snalazi u prostoru na papiru, da uči pisati s lijeva na desno te da uči pratiti linijska ograničenja.
Za koju dob su vježbe namijenjene?
Ove vježbe su namijenjene djeci predškolske dobi, od 5. godine nadalje. Mogu se ponuditi i djetetu kad krene u školu, osobito pisanje zahtjevnih zakrivljenih linija.
Motivirajte dijete – i budite blagi!
Logopedinja Višnja Pilepić upozorava roditelje da ih ne iznenadi da u nekim slučajevima postoji mogućnost da dijete “likovnjak” nešto teže rješava ove zadatke. U drugom slučaju, ponekad dijete koje teže crta u ovim je zadacima vrlo uspješno.
Prilikom rješavanja zadataka dijete je potrebno stalno motivirati, ohrabrivati i poticati. Objasnite djetetu što treba učiniti i na što valja obratiti pažnju. Često se dogodi da rezultati isprva ne budu dobri, no kad roditelj ohrabri dijete sve bude puno bolje. Potaknite dijete i recite mu od pokuša napraviti zadatak na način kao što pokazuje primjer, da oboji i piše unutar linija, da što manje prelazi zadanu liniju, itd.
Ukoliko se u zadacima od djeteta traži da nacrta više likova, i prva dva napravi točno, a kasnije počne “brljati”, to ide u prilog koncentraciji i motivaciji.
– Budite blagi s djetetom, ne kritizirajte i ne naglašavajte ono što je loše napravilo. Upravo suprotno, pohvalite ga i recite: “Ovo si sjajno napravio/la, pokušaj tako i ostalo…”. Ne inzistirajte i ne opterećujte dijete. Ako vidite da pruža otpor, ne nudite mu vježbice svakodnevno, već u razmaku od nekoliko dana. Ipak, ostavite bojice i olovke na dohvat ruke, da ih vidi, ne pospremajte ih u ladice i ormare, savjetuje logopedinja Višnja Pilepić.
Uvjeti uspješnog pisanja
Pogrešno je misliti da se razvoj grafomotorike događa tek u predškolskoj dobi. Razvoj grafomotoričkih vještina započinje od najranije dobi.
Pinceta hvat
Držanje olovke palcem, kažiprstom i srednjim prstom, tzv. pinceta hvat, – trebalo bi se javiti s dvije godine. Prije toga dijete olovku drži cijelom šakom. Naravno da to ne znači da će u ovoj dobi hvat biti potpuno ispravan i precizan, niti da će ruka stajati pravilno, najvjerojatnije će biti u zraku.
Do pete godine pinceta hvat bi trebao biti pravilan i dijete bi trebalo moći vrhovima prstiju držati olovku u ruci. Pored ispravnog položaja prstiju, potrebno je da cijela ruka od dlana do podlaktice stoji odignuta prema gore.
S druge strane, dijete ne smije pisati “iz zraka”, ne smije pisati cijelim tijelom, već i postura tijela treba biti pravilna.
Dominacija lijeve ili desne ruke
Za pisanje je važna i dominacija ruke. Iako se ona razvija mnogo ranije, do pete godine potrebno je definirati je li dijete dešnjak ili lijevak.
Pisanje s lijeva na desno
Usporedo sa čitanjem priča, dijete se uči pisanju s lijeva prema desno. I to je nešto što se vježba i što dijete mora osvijestiti.
Pritisak olovke
Pritisak olovke na papir treba biti prilagođen. Ne smije biti ni prejak ni preslab.
Početne vježbe za grafomotoriku
Bojanke
– Još u ranoj dobi, vrlo često ćemo djetetu dati bojanku. Kroz bojanke se dijete uči bojati unutar linija, uči se preciznosti i kako poštivati linijska ograničenja. To zapravo vrlo važno jer kasnije u školi prilikom pisanja slova neće smjeti prelaziti linije između kojih se piše, veli logopedinja.
Ipak, potrebno je napomenuti da bojanke valja koristiti s mjerom jer one kod djece stvaraju lažni dojam postignuća. Likovni pedagozi upozoravaju da bojanka djeci stvara osjećaj da su nešto sami nacrtali, a zapravo nisu. Prema njima, bolje je dijete pustiti – da šara! Više o toj temi pročitajte u tekstu: Bojanke je bolje izbjegavati.
Spoji točke / Piši unutar linija
Sljedeći korak su zadaci tipa – ‘spoji točke’ i ‘piši unutar linija’. Na taj način dijete vježba pisati ravne i zakrivljene linije.
Treba pritom znati da dijete najprije crta krug, s tri godine, oko četvrte crta kvadrat i oko pete trokut. Pisanje zahtjevnih zakrivljenih linija priprema je za pisana slova.
Indikator da nešto ne štima
– Nepravilan hvat olovke.
– Neodgovarajući pritisak na papir.
– Dijete nikako ne može ispoštovati linijska ograničenja.
Sretno! 🙂